Emsagros historia och resa till Sverige

2001 byggdes denna Astondoa på fabriken i Almansa och dess första hemmahamn var Palma på Mallorca. 2005 såldes båten till en familj på Irland som gav båten namnet Emsagro och därefter blev Alicante Emsagros hemmahamn.

2015 upptäcktes båten av nuvarande ägare och affär gjordes hösten 2015. Man besökte båten 12 gånger under höst-vinter-vår 15-16 och så i maj 2016 var Emsagro redo att korsa medelhavet och komma hem till Karlstad.

Besättningen begav sig till Spanien den 5 maj varefter vissa sista justeringar gjordes och man lade sedan ut med kurs mot Formentera. Första hamnen som äntrades var Ibiza där det var riktigt gungigt när man gick in i hamnen. Efter en natt i Ibiza och all tillhörande pappersexercis med den Spanska hamnmyndigheten, bar det iväg mot Mallorca dar vi stannade till i bukten vid Magaluff. Här var det middag på flybridge och därefter skulle man hitta en natthamn för att sedan korsa medelhavet med riktning Barcelona. Det föll på Port Andradx där vi bunkrade bränsle och sedan letade upp en restaurang som skulle visa sig vara en av de bästa på stället, Club Nautic. Tidigt nästa morgon startade skepparen upp maskinerna och resan mot Barcelona startade. Det var den längsta dagstrippen vi gjorde och det blev ca 110 sjömil i ett sträck. På denna tripp fick vi sällskap av både hajar och delfiner.

I Barcelona hade vi turen och få en bra plats att lägga till vid, fast det var fullt pådrag med att rigga hamnen inför Barcelona Grand Prix med formel 1 som skulle köras den kommade helgen. Som synd var kunde vi inta stanna kvar då datumet för ankomst i Port Napoleon var fastställt från start. Dock han vi med att göra Barcelona ordentligt den kvällen och vi satte några Värmländska avtryck i storstaden. Det var imponerande vilka fartyg det låg i hamnen och vi kände oss ganska små faktiskt!

Nästa anhalt skulle vara Franska sydkusten var meningen men när vi närmade oss blev det helt svart på himlen och vi gick in till hamn för att söka skydd. Det skulle visa sig att vi kommit till Torroella de Montgrí, Girona som är en av medelhavets pärlor för dykare ( Illes Medes). Dock inget dykande för oss utan det blev mat på en liten fiskekrog, tankning av bränsle och nedladdning av nya sjökort. Ett riktigt oväder blåste förbi och dagen efter lade vi ut med kurs mot Marseille och Frankrike. Nedladdningen av sjökort misslyckades då Garmin inte funkade mot vår mac. Det blev att ställa kompassen och sedan styra norr ut.

Att vi nått den franska gränsen förstod vi när vi blev bevakade av franska flyget som tog några varv runt oss och sedan försvann. Det började blåsa upp ordentligt och vi styrde mot vad vi trodde var vårt utsatta mål. Det blev lite fel men land nådde vi ändå och vi kunde söka skydd från vinden. Port Gardian och Saintes-Maries-de-la-Mer blev vår tillflykt och denna lilla pärla fick oss att stanna två dagar. Det blev en tur med kryssningsbåt upp i kanalsystemet där vi fick se både matadorer tjurar, hästar och rosa flamingos.

Utan fungerande digitala sjökort skulle vi så ta den sista biten till Marseille och Port Napoleon. Det skulle ju inte vara några problem den lilla biten när vi följde land. Det vi inte räknade med var att Mistral vinden hade slagit till vilket innebär 20 sekundmeters vind från land! Skepparen valde att sitta på flybridge och köra för att ha en liten chans att se över vågorna. Det blev riktigt blött och kallt var det. Till slut så hittade vi inloppet till hamnen och vi fick lite lä och Emsagros resa på Medelhavet var över. För besättningen på Emsagro var det tio oförglömliga dagar på medelhavet med delfiner simmandes bredvid båten och ett vatten som var så turkosblått som det bara blir på medelhavet.

I Port Napoleon lyftes båten upp och lastades på trailer som transporterade Emsagro genom hela Europa med slutmål Tyskland och Travemünde. Då Emsagro väger 19 ton så var det imponerande att se denna trailer rulla iväg på sitt äventyr.

I Travemünde monterades de saker på igen som hade plockats av i Frankrike. Skepparen väntade in andre styrman och sedan bar det av mot Sverige via Danmark. Svenska flaggan hissades och Emsagro var i sina nya farvatten.